Abinõud
Olulised viited tehnonõuetele:
- Ülevaatuse tingimused ja kord – https://www.riigiteataja.ee/akt/102072021004?leiaKehtiv
- Tehnonõuded – https://www.riigiteataja.ee/akt/102072021011?leiaKehtiv
- Transpordiameti juhend liiklusregistri andmete kontrollimisest – https://www.transpordiamet.ee/liiklusregistri-andmevaljad
- Sõiduki taustakontroll – https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf
Abinõud ülevaatuse õnnestunud läbimiseks
Ülevaatusel kontrollitakse seaduses sätestatud objekte. Paljud sõiduki ohutust ja töökorda mõjutavad vead ja puudused saab teha kindlaks ka ise. Lastes ise võimalikud rikked kõrvaldada, saab vältida ülevaatusel esitatavaid remondisoovitusi või isegi kordusülevaatusele kutsumist. Alltoodud juhiste täitmine on jõukohane igale tavalisele autojuhile.Kontrollimisobjekt: Sõiduki tuvastamine
Tehasekood, registrikanded, dokumendid, registreerimismärk
MIDA MEELES PIDADA:
- Kui tehasetähis asub raskesti juurdepääsetavas kohas, võiks selle ülevaatuse kiirendamiseks enne üles märkida.
- On soovitav ülevaatusele kaasa võtta registreerimistunnistus
- Sõidukil peavad olema mõlemad registreerimismärgid, mis on paigaldatud nõuetekohaselt.
Kontrollimisobjekt: Pidurisüsteem
Seisupidur, sõidupidur, muud pidurid ja aeglustid
MIDA MEELES PIDADA:
- Enne ülevaatusele tulemist tasuks autoga mõned korrad tugevamini pidurdada. See kõrvaldab pidurduspindadele kogunenud niiskust ja väiksemaid hõõrdpindade kriimustusi. Nii saab mõõtmisel pidurite kohta tõesema tulemuse.
- Proovida tasuks ka seisupidurit, tõmmates see peale kui auto seisab kallakul.
Kontrollimisobjekt: Tuled ja elektriseadmed
Lähituled, kaugtuled, esituled, lisatuled, tagatuled, pidurituled, suunatuled, numbrimärgi tuli, muud tuled ja valgustatud märgid, aku ja juhtmed, ohutuled, reflektorid ja signaal
MIDA MEELES PIDADA:
- Tulede töökorda on lihtne ka ise enne ülevaatust kontrollida. Tagatulede, suunatulede ja tagurpidikäigu tule kontrollimiseks paluge kellegi abi.
- Kõige rohkem kipub ununema numbrimärgi tulede kontrollimine, sest see enda sõitmist otseselt ei mõjuta.
- Esitule all mõeldakse ääretuld (gabariit). Ka see peab olema töökorras, kuigi seda sõitmise ajal ei kasutata.
- Kõik sõidukile paigaldatud tuled peavad töötama.
- Aku kinnitust saab samuti ise järele katsudes kontrollida.
- Tagumised reflektorid on kohustuslikud autodel ja haagistel, nende puudumist on lihtne märgata.
- Signaali tuleb kasutada harva, kuid ka selle tööd saab ise kontrollida.
Kontrollimisobjekt: Heitgaasid ja lekked
Bensiini heitgaaside mõõtmine, diiselmootori heitgaaside mõõtmine, müra, õlilekked
MIDA MEELES PIDADA:
- Enne ülevaatust on soovitatav teha väike soojendussõit. Sõitmine põletab üleliigse tahma ja mõõtmine tuleb õigem. Sooja mootoriga saab mõõta auto tavapärasele kasutamisele vastavaid tulemusi.
- Nõuetele mittevastav saaste ja müra tekivad tavaliselt katkise väljalasketorustiku tõttu. Summuti juures oleva vea saab ka ise näiteks ebatavalise tööhääle järgi kindlaks teha.
- Et sõiduk oleks ülevaatusel mõõtmiskõlblik, peab mootor olema piisavalt korras. Eriti diiselmootoriga autode puhul on oluline vahetada õigel ajal hammasrihm.
- Auto juures ei või esineda lekkeid. Lekete avastamiseks uurige auto parkimiskohta.
Kontrollimisobjekt: Juhtseadmed
Roolivardad, -otsad ja -karp ning muud juhtseadmed
MIDA MEELES PIDADA:
- Sõidu ajal saab ise jälgida, milline on auto pööratavus vasakule ja paremale või kas auto kisub teel olles ühele poole.
- Kui autol on roolivõimendi, peab see olema ülevaatusel töökorras.
Kontrollimisobjekt: Muud seadmed ja varustus
Jõuülekanne, turvavööd ja turvavarustus, ühendusseadmed, ohukolmnurk, mootor, lukustusseade, immobilisaator, muud seadmed ja varustus
MIDA MEELES PIDADA:
- Siduri libisemine võib tuua kaasa ülevaatuse mitteläbimise jõuülekande osas. Tihti ollakse siduri libisemisest teadlikud, aga ei mõelda, et see võib ülevaatusel probleeme tekitada.
- Ka turvavööde seisukorda saab kontrollida ise. Vööd peavad olema terved ja kahjustusteta, kerimis- ja lukustusseadmed peavad töötama õigesti.
- Ühendusseade tähendab veokonksu. Kui autol on veokonks, peab see olema töökorras ka juhul, kui te seda ei kasuta.
- Rooli- või käigukastilukk peab samuti töökorras olema. Süütevõtit ei tohi olla võimalik süütelukust eemaldada töötava mootoriga. Kui seda saab teha, tuleneb see enamasti võtme kulumisest. Kulunud võti tuleb uue vastu vahetada.
Kontrollimisobjekt: Nähtavus ja mõõteseadmed
Tuuleklaas ja selle puhastusseadmed, muud aknad, peeglid, vaateväli, kere sisustus, juhtseadmed, spidomeeter
MIDA MEELES PIDADA:
- Hea nähtavus kõigis olukordades on sedavõrd tähtis, et klaasipesuvedeliku paak ei või ülevaatusel ega ka muidu kunagi tühi olla. Enne ülevaatust on ka autojuhil endal väga lihtne klaasipesuvedelikku lisada.
- Klaasipuhastite kummide seisukorda saab samuti ise kontrollida ja vajaduse korral uued paigaldada.
- Tuuleklaasi üldine seiskukord mõjutab oluliselt nähtavust: kivitäkked, kulumine, kriimud, tuhmistumine. Kui nähtavus on väga halb, tuleb tuuleklaas uue vastu vahetada.
- Tuuleklaasi kriimustumist võib põhjustada määrdunud klaasi kraapimine. Klaasi puhtuse eest hoolitsemine tagab pikema kasutusea.
- Ka peeglid peavad olema töökorras: tuhmumist või kriimustumist ning mõrasid saab ise lihtsal moel kindlaks teha.